UIS - utánporlasztó a Ladában

 

Az egész úgy kezdődött, hogy rátaláltam a www.zsiguli.hu oldalon egy cikkre, amiben részletesen leírták ennek az utánporlasztónak a történetét, működési elvét, beszerelését, beállítását. Kissé kételkedve tekintettem erre a kütyüre, mint általában a többi fogyasztáscsökkentő eszközre. Viszont mégsem tartalmazta a leírás azokat a sületlenségeket, mint amit a legtöbb efféle csodaeszköznél  hangoztatnak. Aki pedig használja, annak pozitív tapasztalata van vele kapcsolatban. Így hát úgy döntöttem, kipróbálom. Nem veszthetek vele semmit... Ám volt egy kis gond. Ma már nem kapni sehol (vagyis van Oroszországban, ott árulnak hasonló eszközt, de ez nem jöhetett számításba nálam). Magyarországon külön rendelésre gyártják az UIS-t az eredeti tervek alapján kicsit hosszú várólistával. Ezután maradt a hirdetések, aukciók böngészése.

Még mielőtt belevágnék a közepébe, ismertetem, hogy mi is ez az UIS valójában. A rövidítés magyar jelentése a "keverékképzést fokozó készülék".
Használatával:
- csökken a fogyasztás, akár 10-20 %-al
- csökken a kipufogógázok károsanyag-tartalma (leginkább emiatt fejlesztették ki)
- nő a motor teljesítménye alacsony fordulaton (főleg ebben a tartományban dolgozik az UIS)
- javul a működési hatásfok, tisztítja az égésteret, gyertyát
- lehetővé teszi az alacsonyabb oktánszámú benzin használatát
Fontos tudni, hogy kétféle változat készült a Lada Ózon porlasztóihoz (2105 és 2107). Ebből adódik, hogy az UIS lyukméretei a két típus miatt különbözőek (tehát karburátorfüggő).


A kis szerkezet nem más, mint egy vastag alumíniumlap egy szívócsonkkal és két nagy lyukkal. A szívócsonkon keresztül a motor külső levegőt szív be, ami az alumíniumlapban lévő járatokon keresztül a két gyűrűhöz jut. Majd a gyűrűkben lévő 4 pici lyukon keresztül a levegő a szívócsőbe jut. Az irányított levegősugarak egyenletesebb és tovább porlasztott  keveréket állítanak elő a motor számára. A több levegő elvileg szegényítené a keveréket, ám annak javulása kiküszöböli ezt.
Az UIS-t a porlasztó alá kell betenni, szívócsonkkal előrefelé. Lényeges, hogy a szívócsonkra egy nagyobbacska benzinszűrő kerüljön. Ez jelen esetben légszűrőként fog üzemelni, hogy a por ne kerülhessen a levegő útján a parányi járatokba. Fontos, hogy e nélkül üzemeltetni tilos! Kb, 8000-10000 km után ajánlott a szűrőcsere a koszolódás miatt.

Tehát már ismerjük ennek az eszköznek a tulajdonságait. Most pedig jöjjön a történet további folytatása. Én egy hirdetés alapján vettem az elvileg keveset használt UIS-t. Ezek után fel kellett mérni a "terepet". Fontos, hogy az autó jól be legyen állítva! Gyújtás, stb. Különben nem sok értelme van nekilátni a karburátor helyes beállításának és a várt eredményeket sem hozza. Ha már leszedjük a karburátort, érdemes azt felújítani és beállítani. Nálam ez különösen érvényes volt, mert 129 000 km-el és néhány korábbi állítgatás után a háta mögött már nem biztos, hogy rendben van. A felújítókészletet érdemes Lada-boltban vásárolni, ahol biztos jót kapunk.

Egy valamit viszont nem fog tartalmazni a készlet. A karburátor és a szívócső közé való tömítést. Ráadásul az UIS miatt ebből kettő kell. Ennek otthoni legyártásához 1 mm vastag kartonlapot használtam. Az UIS segítségével felrajzolt mintát pici ráhagyással egy szikével vágtam körbe. Biztos, ami biztos, csináltam még jó pár mintát az UIS segítségével a maradék kartonra. A következő lépés a benzinszűrő beszerzése. A megfelelő levegőellátás miatt fontosnak tartottam, hogy ilyen szűrő kerüljön fel. Ez egy általános benzinszűrő, mely típustól független. Nem motoros boltban vettem. A csonk és a szűrő közé pár cm hosszú, megfelelő átmérőjű, tartós anyagú cső kerüljön. Célszerű az autóhoz egy típusfüggő szerelési könyvet is beszerezni, hogy minden simán menjen.

 

A karburátor-felújítást könnyen elvégezhetjük, ha sokszor elolvassuk a leírásokat és alaposan megfigyeljük a szerkezetet. Érdemes fotót is csinálni a különböző munkafázisokról, hogy az összeszerelésnél biztosan tudjuk, mi hogy volt rajta. Mint a képeken is látszik, az én karbim már alaposan megérett a felújításra. A leszerelést követően (kizárólag hideg motoron szabad!) jöhet a figyelmes szétbontás. A karburátor 3 fő egységből áll, ezeket jobb önállóan elintézni, mint összekeverve. A takarításhoz egy edény nitrohigítót használtam és egy ecsetet. Mással nem érdemes próbálkozni, mert nem vált be (csak lassan vagy semennyire nem oldotta fel a koszt).

A felújításnál nagyon figyeljünk a fúvókák méretére. Ez bele is van marva a fejükbe. A takarításnál ügyeljünk arra, hogy ne karcoljuk meg a járatokat, belső felületeket. Ne használjunk "szöszölős" rongyot sem. Az eltömődések érdekében ajánlott sűrített levegővel kifújni a járatokat. Én ezt nem csináltam meg, de szerencsére nem lett gond. Az úszó milliméter pontosságú beállítása létfontosságú. Ehhez tolómérő kell és érdemes fúrófejeket is igénybe venni a hézagoláshoz :)  A felújítást követően egy esztétikus és megfelelő működésre alkalmas karburátort kapunk.

Most már mehetünk is az autóhoz feltenni az UIS-t. Ám még mielőtt ez megtörténne, ki kell hajtani kicsit a 4 db tőcsavaron a szívócsonknál. Mivel az UIS emel az egészen 5-6 mm.-t, az alaphelyzetben nem tudnánk rátenni az anyákat. Ha ezzel megvagyunk, mehet fel a szívócsonkra az első papírtömítésünk mindkét oldalán lezsírozott állapotban. Majd erre jön az UIS a szűrővel. Erre pedig újabb lezsírozott papírtömítés jön. Ügyeljünk rá, hogy a tömítések és az utánporlasztó esetében is a nagyobbik lyuk legyen a blokk felé.

Ha ez kész, mehet fel a porlasztó véglegesen. Kössünk vissza rá mindent, amit levettünk és a légszűrőt is tegyük fel. A beállításhoz járassuk kicsit a motort, hogy bemelegedjen. Első indításnál észrevehető, hogy a szivatókart nem kell annyira kihúzni. Mielőtt hozzákezdünk a beállításhoz, a gépkönyvben megadott módon állítsuk be a mikrokapcsolót. A karburátor beállítását végezhetjük gázelemző nélkül és gázelemzővel is. Bővebb leírás a fent említett cikkben van. Az autó gázelemzővel lett beállítva. Továbbá a szelephézagok és gyújtás is rendben van már. A "légszűrőt" pedig felkötöttem, hogy ne vándoroljon ide-oda.

Hogy hogyan alakulnak a fogyasztási adatok? ITT megtekinthetőek.