2022: Nagyon keveset futott az autó a télen. Maradt a tömegközlekedés. Tavasszal előjött egy kis morgó hang időszakosan valahonnan. Aztán egy út során hazafelé jövet a jobb első kerékagy fellazult. Pánikra semmi ok, a csapágyak holtjátéka nőtt meg valamiért. Nem tulajdonítottam neki nagyobb jelentőséget, otthon beállítottam az anyacsavarral, ahogy kell. Aztán a morgó hang felerősödött és állandóvá vált. 50-60 km/h feletti sebességtől hallatszott folyton, alatta semmi. Na, ez már egyértelmű, hogy a jobb első kerékcsapágy lesz. Vettem hozzá egy felújítókészletet és nekifogtam a szereléshez. Igazából ebből egy cikket is lehetne írni, itt most a kivonatos rész látható.
 

A féktárcsa levéve a tengelycsonkról a kerékaggyal együtt.
 


A két központosító tüske kitekerése után a kerékagy kivehető a féktárcsából.
 


A vöröses zsír nem sok jóra enged következtetni. Alatta egy nyúzott testű japán harcos szomorkodik.
 


Kicsit megpörkölődött a tengelycsonk is. A csapágy külső gyűrűjén látszik, hogy hol futottak a görgők.
 


A belső csapágy külső gyűrűje viszont egészséges (balra lent). Vettem egy készletet, ami univerzális, tehát balra és jobbra is feltehető, mert kétféle anyacsavart mellékeltek. A készlet tartalmazza továbbá a csapágyzsírt, szimeringet, csapágyakat és egy kis leírást.
 


Egyenesen Togliattiból! Ha az újhold előtti második negyedet követő szerdán megjelenik a felborult vitorlás alatt átúszó mérges tengeri csikó, akkor ott gond egy szál se.
 


A csapágyak méretei kicsit hanyagul vannak feltűntetve a dobozokon. Mindkettő inch-es méretezésű. 1 inch az 25,4 mm. A kicsiből könnyen találni megfelelő méretűt a különféle gyártóktól. A nagyból viszont kevés helyen árulnak.  A nagy belső átmérője 26 mm. SKF szerint 639154/Q típus való hozzá, ilyen is volt benne 26 mm-el. Viszont ezt nem találtam a katalógusukban, helyette a 15578/15520 típust találtam. Ez viszont 25,4 mm belső átmérőjű. Hogy hova lesz az a 0,6 mm? Még ezt a kis anyagot is ellopják az emberektől.
 

Bent az új csapágy külső gyűrűje. A beütéshez jól jön a régi, amit aztán a végén óvatosan kiütünk, hogy meg ne sérüljön az új felülete. A kicsinél nincs ilyen probléma, mert ott szintbe kerül a kerékcsonk peremével.
Valószínű, hogy a karbantartás hiánya vezetett a csapágy pusztulásához. A könyv 20.000 km-t ír a zsír cseréjéhez és a csapágyhézag beállításához. A régi több, mint 40.000 km-t futott... Úgy érzem, hogy jobb lesz ránézni a bal csapágyakra is.

   
 

Az év végi kuplungcsere óta nem raktam vissza a középkonzolt. Leginkább azért, mert hideg volt. A rideg műanyagok olyankor könnyebben eltörnek és én sem vagyok egy jegesmedve. Az összerakásnál lusta voltam a rádiót visszatenni, helyette az eredeti megoldást választottam. Ami azt illeti, ez bizony jól néz ki. Amúgy sem hallgatok zenét menet közben.


Zavart, hogy már több, mint egy éve meghalt az Econ műszer. Egyre lomhább lett, alig mozgott, végül feladta a harcot. Nincs benne semmi elektronika, egy membrán működteti a mutatót, amit a szívócső vákuuma mozgat egy gumicsövön keresztül. Már felkészültem a legrosszabbra, hogy nem lesz ilyen műszer sem újonnan, sem használtan és át kell alakítanom olajnyomás mérősre, mert a korábbi évjáratokban az volt ennek a helyén. Persze nem lehet átalakítani, mert az óracsoport műanyag bilije másmilyen és ahhoz ki is kéne venni a műszerfalból, ami egy nem kívánt feladat. Aztán elgondolkoztam, hogy nem ártana kicsit tesztelni, mielőtt feleslegesen szétaprítok mindent. Fogtam egy fecskendőt, széthúztam a gumicsövet a karburátor alatt, visszahúztam az első ajtóig, hogy lássam mi történik a műszerrel. Belefújtam a fecskendővel, semmi. Megszívtam, semmi. Megszívtam... Vagyis nem! Van ott valami a tűzfal gumidugójánál, ahol a cső átbújik rajta. Újabb csőtoldást találtam, benne egy kis réz csővel. Tiszta olajsáros, koszos volt. Gondoltam, hogy ez aztán eldugult. Kimostam benzinnel és a gumicsövet is átfújtam vele. Jó sok mocsok jött ki belőle. Láss csodát, a réz cső egy szelep! Nagyon kicsi a furata, a motorból idáig eljutó olajos benzingőz eltömítette az évtizedek során. Összeraktam mindent. Beindítottam az autót és úgy mozog az Econ mutatója, mint még soha. Újra tudok "econosan" vezetni.
 


A lökhárítók műanyagjáról lekopott a festék, amit még régen ráfújtam. Kapott pár új matt fekete réteget. Anno ködlámpával hoztuk vissza az autót, de én rögtön levettem róla, mert nem tetszettek. Így maradt a helyén két furat. Hogy ne legyen olyan csúnya, vettem hozzá két gyári csavart. Ezeknek a kalapja alatt van két pöcök, ami az elfordulás ellen biztosítja. A krómot felfúrtam a megfelelő átmérőre és kireszeltem benne a pöckök helyét. Most 4 egyforma csavar tartja, mintha gyári megoldás lenne.  
 

 

Készülünk a 15. műszaki vizsgára. Elöregedtek a gumilapátok a fényszóró törlő-mosó berendezésen. Nem akartam, hogy szemet szúrjon, ezért befűztem két új gumilapátot és alaposan leteszteltem a működését a mosóknak is. Kicsit igazítani kellett a szélvédő fúvókáin. Ezen kívül a műszakira mindig kitakarítom a hátsó dobfékeket, feszítek a kézifék kötelén és nyomok egy kis zsírt a kardánkeresztekbe. Utóbbi a kutyát sem érdekli, de ha már alatta fekszem... Illetve az izzókat átnézem, sosem lehet tudni. A sikeres műszaki után újabb jeles esemény következett.


2022. 07. 24.: 30 éves lett az autó! Igazából kicsit több is, mert sok alkatrésze már előző évben le lett gyártva. Hogy addig hol kallódtak, azt jobb nem tudni. De nagy bajuk nem lett, mert még mindig állják a sarat. Jelenleg majdnem 187.000 km van benne.

   

A visszafogott futásteljesítményű évben nem mentünk 3000 km-t sem.