Videoton R 4330 | |
Gyártó |
Villamossági Televízió és Rádiókészülékek Gyára (VTRGy) |
Származás |
Magyarország |
Év |
1964-1967 |
Jellemzők |
3+1 csöves, hat hangolt körös kisszuper készülék.
K, Ha, R vagy H, K, R
vételére alkalmas. Hangszínszabályzóval és ferritantennával rendelkezik. Lemezjátszó, magnetofon és
póthangszóró csatlakozóval ellátva. Hangszórója 12x18 cm-es ovális. Hálózati egyenirányítása szelénhidas. |
Méret |
480x235x180 mm; 6 kg. |
Egyéb |
Adományozó: Kálmán László (1967-es). Korabeli ára: 1480
Ft. |
1964. Fa előlap, Orion logó, H-K-R hullámsávok, SN:
1955-64.246492:
A kis tekerőgomb a
hangszín-, a nagy a hangerőszabályzó: |
A skála műanyagból készült. A
varázsszem EM 84-es: |
|
![]() |
A huzalantenna a hátlapon kívül fut. A hátlapot négy csavar rögzíti
oldalt. Kettő pedig a fém vázhoz kapcsolódik:
A citromsárga burkolat a kisebb modellekre való, de csak ezzel
tudtam pótolni:
Az aljlapon van 2 nagyobb lyuk. Szélei belógnak a talpak alá. 3 csavar rögzíti:
Barna hálózati kábel, barna bakelit villásdugóval. Utóbbit VT logó díszíti:
Az antennát hajdanán celluxszal rögzítették. Én ugyanezt tettem:
A függőleges panel tartja a hullámváltót, az ECH 81 keverőcsövet és a ferritantennát. A vízszintes panelon a KF. fokozatok vannak, közöttük az EBF 89 demodulátor és KF. erősítő, illetve a végfok található. A tápegység és a kimenőtrafó a sasszi oldalához van rögzítve. Az ECL 86 spirálos árnyékolást kapott. A korábbi ECL 82 típust váltotta 1960-ban, amihez képest nagyobb az erősítése és teljesítménye. Módosítottak a trióda-pentóda felépítésén, amivel csökkent a mikrofónia, búgás és torzítás[5]: |
Kerestem
két csövet az összehasonlításhoz. RSD "gyártmányú" ECL 82 és Tungsram
ECL 86. Az RSD német márka volt, ami Kelet-európai vagy egyéb gyártású
csöveket forgalmazott saját logóval: |
Mivel az RSD belső felépítése más,
mint a Tungsram ECL 82-nek, ezért egy hazai gyártású, de használt csövet
választottam a közeli képhez. Jól látszik, hogy az ECL 86-nak
megváltozott a szerkezete. A trióda része kisebb lett és jobban
elhatárolódik a pentódától. A lábkiosztásuk szintén különböző: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A hullámváltó érintkezői egyforma fehér műanyag konzolokkal vannak a panelra forrasztva. Ezek tartják a viasszal rögzített nagyfrekvenciás tekercseket is. Köztük trimmerkondenzátorok és néhány alkatrész található: |
A modul rendszer miatt itt elférne még egy hullámváltó csúszka. A
nagyobb modellek esetében az URH sáv került ide: |
A DIN csatlakozó szegecseinek furata
vízszintesen áll. |
|
|
|
Az "S" karakterisztikájú 500 kΩ-os hangszín potméter és annak kondenzátora. A Videoton saját terméke, amely az 1962-ben alapított ajkai Alkatrész és Szerelvény Gyárban készült. Egyik végállásban magasemelést-mélyvágást, a másikban magasvágást-mélyemelést végez. Ez azért lehetséges, mert a csúszka az egyik végállásban az ECL 86 trióda anódkörében lévő 68 nF-os mélyemelő kondenzátort rövidre zárja. Középállásban a 250-250 kΩ-os felosztás miatt megszűnik a potméter hatása és a negatív visszacsatolás magas- és mélyemelést végez[6]. Az alkatrész könnyen szerelhető és tisztítható, ami a korából adódóan rutinműveletnek számít: |
Az ovális hangszórót vászonborítású konzolra rögzítették:
Import eredetű forgókondenzátor alumínium orsóval:
A sasszit speciális alátéttel 3 hosszabb és 2 rövidebb csavar rögzíti a kávához. A hátlap metrikus csavarjain gumi távtartó van:
![]() |
Igazi időkapszulát rejt a rádió! |
|
A csőfoglalat a másik hátoldalára van forrasztva. Az eredetinél a cső lábai keresztülhaladnak a panelon és lényegében alulról csatlakoznak be. Valószínű, hogy a javítás során nem állt rendelkezésre ilyen speciális alkatrész, ezért hagyományos foglalatot használt a mester. |
Néhány óra csiszolás után több helyen ragasztottam és kittel javítottam a
kávát:
Ez a tetejének a közepe. A furnér zsugorodása miatt az eredeti lakk megrepedt:
A külső felületet és a tartólábakat ecsettel öt rétegben lakkoztam. A művelet előtt a festéket a radiátoron melegítettem. Oldalanként haladva szépen terült és nem folyt meg. A belseje és alja kód alapján kevert spray segítségével újult meg: |
A felújított előlap hátoldala. 10 hosszú metrikus csavarral rögzítették a kávához. A hatlapfejű menetes perselyek a fába vannak behajtva. A műanyag díszkeretet eredetileg az anyagából megolvasztott fülek és 4 ragasztott fa hasáb tartja: |
Csiszolás utáni előlap. Politúroztam, ahogy eredetileg volt. A kívánt
hatást 3 réteggel értem el.
Pácot sehol sem használtam: |
A későbbi szériák vajszínű díszkerete rövidebb, mint kéne. Ez mindössze
egy probléma miatt okozott gondot nekem... |
|
|
...de az a probléma eleinte igen sok darabból állt:
Először a vajszínű díszkeretet szándékoztam befaragni. De az rövidebb és a külső éle nem lapos, hanem vastagabb. Na, meg a rácsozatot is el kellett volna tüntetnem róla. Maradt az aprólékos ragasztás és csiszolás felváltva. Erősítésnek bádoglemezt használtam, ami kikerüli a hajdani műanyag füleket és helyet hagyott a fa hasáboknak a későbbi összeépítésnél. A kétkomponensű ragasztó nem fogja meg a frissentartó fóliát, így a csipeszek sem ragadnak bele: |
Kezd alakot ölteni a pótolhatatlan alkatrész:
A nyomógomboknál nagyon vékony az anyag. Szinte alig van olyan rádió, amelyiken ne tört volna el az idők folyamán: |
Az eredeti gombok vajszínűek lehettek. Nekem a nagyobb típusról származó szürkék voltak tartalékban és abból is csak a nagyobb átmérőjűek. El lehet képzelni, hogy mekkora ínség volt a gombos dobozomban, ha még ezért a csavarhúzóval kilyukasztottért is pénzt adtam: |
Kapott a ragasztóból a tekerőgomb és a lyukas
díszkupak is. Senkit sem hagyok hátra:
|
Nyomógombok pótolva és festésre előkészítve. |
Minden műanyag fel lett csiszolva és kevert spray segítségével lefestve. Bátor
voltam és nem
használtam alapozót:
A hálózati kapcsoló. Kis ügyességgel a takarítás céljából szétszedhető. Idővel beégnek a csúszóérintkezők:
A törött panelt huzalokkal megerősítve visszaforrasztottam. A puffer elkó alatt
lapul a szelén egyenirányító:
Az eredeti szelén hibás volt. Alacsony feszültséget produkált. A Konverta
Egyenirányító Gyár terméke. A vállalat 1963-ban került az Egyesült Izzó tulajdonába. A kód
alapján a következőket tudja: hídkapcsolású, 250 Veff váltakozó feszültségű, 75 mA
kimenő egyenáramú áramkörbe való kapacitív és ohmos terheléssel[7]: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ECH 81 újra a helyén. Rugók rögzítik a skála mögötti festett lemezt:
Egy garnitúra csavar és alátét a maratóban. Utána mosás, alapozás és festés
következett. |
|
1965. Vászonborítású előlap, Orion logó,
K-Ha-R hullámsávok, SN: 965-58-09209:
A skála szintén műanyagból van. Nagyobb méretűek lettek a tekerőgombok, amik a kortárs készülékekről származnak. Ez a stílus megmaradt a gyártás végéig. A vásznat rétegelt lemezre ragasztották. A díszcsík rézből van, amit apró szegekkel rögzítettek. A műanyag rácsozat szintén ragasztva van. A szokásos hibája, hogy a gombok előtt eltörik, a ragasztásnál elvetemedik. Nehéz szép példányt találni: |
A huzalantenna a hátlap belső oldalán van:
Már csak két biztosíték van a tápegységben. A szekunder körit elhagyták. A hálózati kábelt szimmetrikus íves lemez rögzíti két csavarral: |
Az aljlapról eltűnt a két nagyobb méretű lyuk és csak egy csavar rögzíti. Az aljlap külleme és felfogatása rapszodikusan változik: |
A hátlap címkéjén is szerepel az Orion logó:
A hátlapot itt is 4 facsavar rögzítette volna egymáshoz közel, de oldalanként csak
egyet alkalmaztak:
A hangszórót egyszerűbb rétegelt lemezre rögzítették:
A hiányzó hosszúhullám miatt annak modulátor tekercse elmaradt a ferritről:
A forgókondenzátort saját gyártmányra cserélték, ami szintén Ajkán
készült: |
A réz díszcsík illesztése: |
|
|
Az alváz a nagyobb modellekkel lett egységes 1965-től, ezért a DIN aljzatok pozícionálására két
lehetőség is adott:
1965. Vászonborítású előlap, Orion logó, H-K-R hullámsávok, SN: 965-58-20199:
|
Itt mutatkozik meg a nagyobb tekerőgombok hátránya. Aránytalanul nagyok és szemből nézve kitakarják a feliratokat. |
|
|
|
|
A hullámváltó műanyag takarólemezének belső felén árnyékoló fólia található. A tekercsek és trimmerek feletti kivágások nincsenek minden készüléken. Valószínű, hogy ezeket elsősorban a külföldre szánt példányokon használták. Felső éle beakad a fém keretbe, míg alul két csavar rögzíti. Egy kicsit túlméretesnek látszik, ami azért van, hogy a nagyobb modellekre is felszerelhető legyen. Ebben az esetben a két szélső boltíves kivágásba kerülnek a csavarok: |
VT logó a villásdugón:
Javításra szorult a forgókonenzátor:
A hajtótengely felfogatása gyenge spiáter öntvényből készült, ami idővel elporladt. Tovább ront a helyzeten a belül megszorult kenőzsír. Egy ép darab felhasználásával egy segítőkész ismerős új felfogatást esztergált hozzá. Mivel típushibáról van szó, elég gyorsan fogytak az új darabok: |
1965. Vászonborítású előlap, Videoton logó,
H-K-R hullámsávok, SN: 965-58-27910:
Ez a skála már üvegből készült:
A vászonborítású előlap fixen rögzített csavarokkal illeszkedik a kávához:
A sasszi 5 gumi kockán áll a kávában. Ezek 4 apró "kampóval" fogják a lemezt,
hogy ne essenek le a szerelésnél:
1966. Új káva, Videoton logó,
H-K-R hullámsávok, széles skála (volt eredetileg), SN: 966-58-04225:
Címke helyett már nyomtatott figyelmeztető szöveg a hátlapon:
MEO pecsét a vázon. Az antenna és a földelés banánaljzata a nagyobb modelleknél
eggyel balra került rögzítésre:
Új a hálózati kapcsoló:
A tolórúd bemarásába akasztott két
torziós rugó a holtponton átbillenve függőlegesen mozgatja a két
bakelit idomot a kapcsoló házában. A fém rudak ezáltal vagy rövidre
zárják vagy elengedik a 2-2 érintkezőt. Az összeszerelése nehezebb a
régihez képest, de sokkal megbízhatóbban működik: |
|
|
|
|
A sasszi rétegelt lemezre van csavarva. A kettő között ugyanúgy gumis alátét van, mint korábban. Három csavar oldása után az egész egység hátrafelé kihúzható. A korábbi képekkel ellentétben itt teljes menetfelszerelésben látható a belső: |
A DIN csatlakozók csak egy pozícióban rögzíthetőek. Megszűnt a korábbi számtalan
szegecslyuk:
A hálózati kábel fehér lett. Felfogatása átlósan történt. A villásdugó
bakelitről fehér műanyagra változott:
A káva belseje vékonyan lakkozott. Középtájon látható a sasszi rétegelt lemezét rögzítő 3. csavar helye. Ugyanakkor megmaradt az 5 csavarnak a kivágása a bedobozolás utáni precízebb beállításra: |
Az új kávánál 5 rövidebb és egyforma csavar tartja a sasszit a rétegelt lemezhez: |
|
A két hosszabb persely a kávába kerül. A rövidebb viszont a rétegelt lemez elejébe: |
Ez volt az eredeti széles skálája. Nálam viszont elfogytak a hadra fogható régi
R 4330 rádiók és volt egy zöld keskeny skálám:
Hogy mi a keskeny és széles között a különbség? Lent a kettő egymásra van téve:
Az újabb skála nyújtottabb, eltűntek a színes sávok a széleiről. Ezáltal távolabb kerültek rajta az adóállomások, könnyebb a behangolás: |
A szélesebb skálához nagyobb átmérőjű orsó tartozik. A fehér a régi, a
sárga az új: |
A hullámváltó csúszkái új kialakításúak. Ezeket sokkal könnyebb összeszerelni. Az érintkezőket lefelé nyomva és oldalra eltolva lehet kibillenteni a helyükről: |
|
|
Nem hagyhattam a polcon vesztegelni:
Mintha fordítva lenne a 3-as a csúszkák alján. Viszont a rádióban a fényképhez képest pont fejjel lefelé vannak. Vagyis az 1-2-4 van fordítva. "Az egyén pozíciójának az értékét a tömeghez viszonyított helyzete határozza meg. Jelen esetben a tömeg egysége nem mérvadó." Az ilyen sehová se vezető gondolatok kifundálása miatt tart sokáig a cikkek megírása: |
Minden kezdet nehéz (a mocsoktól):
|
Irtsd a koszt! - szólt a nagy sikerű nóta a '90-es években. Ez 2024-ben sem változott. Ugyanúgy szólt a sláger a rádióban, miközben én a koszt irtottam: |
1966. Új káva, Videoton logó,
H-K-R hullámsávok, 114-es hátlap, SN: 966-58-16445:
Ez a példány a hátlap miatt került megmentésre. Nem jöttem rá, hogy mit takar a 114-es jelölés. A hullámváltó érintkezőinek a kombinációja vagy bizonyos alkatrészek módosítása miatt szoktak utótagot tenni a típusszám után. Viszont itt semmilyen bizonyító erejű felfedezésre sem bukkantam. A soron következő rádiónak újra "normál" hátlapja van. |
Módosítások a kávában. Két szögelt lapka vezeti meg a rétegelt lemezt vagy épp tartja a helyén, ha az oldalra döntött kávából kicsavarjuk az első csavart a szétszedéshez. Továbbá a belső felület már nem kapott festést: |
Újabb fajta forgókondenzátor:
|
A nyomógombokat bizonyos esetben a kapcsolórúd végén átfűzött és sebkötözővel rögzített rugóacéllal tették stabilabbá. Nem mindegyik készüléken találkoztam ezzel a megoldással. Itt épp az újragyártáson fáradozom. |
Tovább soványodott a hangszóró konzolja. A felfogatása keskenyebb lett, a
csavarok közelebb kerültek egymáshoz:
1967. Utolsó évjárat, Videoton logó,
H-K-R hullámsávok, normál hátlap, EM 87 varázsszemmel, SN: 967-55-09834:
A fém alváz 1967-től sárga felületkezelést kapott:
Nyoma sincs a szekunder biztosíték egykori helyének:
|
Az EM 87 a hátlapon is megjelenik. Az EM 84-hez képest növelték az érzékenységét. 1961-ben jelent meg. Fizikailag nagyobb lett, de az ernyő ugyanakkora. A külföldi gyártmányok jobban igazodnak a szabványos méretükhöz. |
|
|
|
|
|
A vásznas előlap anyacsavarjai láthatók. Akadt méreten aluli széria belőle: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Év |
Mennyiség |
Szériaszám |
Függőleges panel |
Felirat helye |
Egyéb kód |
Vízszintes panel |
Dátum |
1964 |
4.000 db. |
1955-64.246492 |
1-7721-019-1 |
ECH 81 mellett függőlegesen |
|
1-7721-018-1 |
1964. 12. |
|
|
965-58-09209 |
1-7721-019-1-2 |
panel közepén vízszintesen |
1-7722-030 |
1-7721-018-1 |
1965. 1. |
|
|
965-58-11791 * |
1-7721-019-1-2 |
panel közepén vízszintesen |
|
1-7721-018-1 |
1965. 3. |
|
|
965-58-20199 |
1-7721-019 |
ECH 81 mellett függőlegesen |
|
1-7721-018-1 |
1965. 5. |
1965 |
28.000 db. |
965-58-27910 |
1-7721-019 |
ECH 81 mellett függőlegesen |
|
1-7721-018-1 |
1965. 5. |
|
|
966-58-04225 |
1-7721-041 |
panel közepén vízszintesen |
|
1-7721-018-1 |
1966. 4. |
|
|
966-58-16134 * |
1-7721-019-4-5-6 |
panel közepén vízszintesen |
|
1-7721-018-1 |
1966. 12. |
1966 |
18.000 db. |
966-58-16445 |
1-7721-019-4-5-6 |
panel közepén vízszintesen |
|
1-7721-018-1 |
1966. 9. |
|
|
967-55-07356 * |
1-7721-019-4-5-6 |
panel közepén vízszintesen |
|
1-7721-018-1-2 |
1967. 1. |
|
|
967-55-08006 * |
1-7721-019-4-5-6 |
panel közepén vízszintesen |
722-013 |
1-7721-018-1-2 |
1966. 12. |
1967 |
16.000 db. |
967-55-09834 |
1-7721-019-4-5-6 |
panel közepén vízszintesen |
|
1-7721-018-1-2 |
1966. 12. |
1:↑ Rádiótechnika 1967. február |
|||||||